AN ANALYSIS OF CODE SWITCHING AND CODE MIXING IN CLASSROOM ORAL PRESENTATION BY THE SIXTH SEMESTER STUDENTS OF THE ENGLISH STUDY PROGRAM AT UNIVERSITAS BENGKULU

Rosanda, Perty and Syafrizal, Syafrizal and Imranuddin, Imranuddin (2013) AN ANALYSIS OF CODE SWITCHING AND CODE MIXING IN CLASSROOM ORAL PRESENTATION BY THE SIXTH SEMESTER STUDENTS OF THE ENGLISH STUDY PROGRAM AT UNIVERSITAS BENGKULU. Undergraduated thesis, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu.

[img] Text (Thesis)
I,II,III,3-13-per.FI.pdf - Bibliography
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons GNU GPL (Software).

Download (1MB)
[img] Text (Thesis)
IV,V,LAMP,3-13-per.FI.pdf - Bibliography
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons GNU GPL (Software).

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki tipe, fungsi, dan alasan Alih Kode dan Campur Kode yang digunakan oleh mahasiswa semester 6 jurusan Bahasa Inggris Universitas Bengkulu yang menjadi presenter dalam presentasi di kelas. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan sample meliputi 8 presenter dari 2 kelompok diskusi. Peneliti menggunakan rekaman video, daftar pemeriksaan, dan wawancara. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan video rekaman, rekaman ditranskripsi, identifikasi, diberikan kode, dikelompokkan, dan dianalisis. Alasan-alasan tindakan Alih Kode dan Campur Kode diperoleh melalui wawancara terstruktur. Penelitian ini menunjukkan bahwa bahasa dasar yang paling banyak digunakan oleh presenter adalah Bahasa Indonesia. Terdapat tiga jenis Alih kode dan tiga jenis Campur Kode. Tipe Alih Kode yang digunakan dalam presentasi kelas adalah inter-sentential code switching (48 %), intra-sentential code switching (30 %), and tag-code switching (22 %) ,serta tiga jenis Campur Kode adalah intra-lexical (66 %), inter-sentential (49 %), the change of pronunciation(14 %). Fungsi-fungsi Alih Kode: message qualification (100%), reiteration(66,6%) ,addressee specification (33 %), Interjection (22,2 %),and change the topic( 43%). Fungsi-fungsi Campur Kode: giving signal that she/he finished mentioning items (56%), talking to him/herself (33%), restructuring the confused turn (22%), signaling to start (56%), telling someone what part to explain (11%), explaining the difficult term in other code(78%), repeating vocabulary meaning in the other code 67%), giving conjunction (44%), connecting to the next explanation (78%), maintaining the standard code in certain language (67%), mentioning the prefix and suffix in the other code (22 %), and talking to particular person (33%). Alasan-alasan dalam Alih Kode dan Campur Kode: the lack of language ability (78%),unconditional habit (78 %), comfortable feeling(78%), no right expression in a language (100 %), the confusion of listeners (67%), interaction habit (44%), formal situation (22 %), informal situation (67%), the change of topic (44%), lack of facility (45%), less preparation (67%), feeling nervous(56 %), other people influence (22%), mood of speakers (45%), clear explanation (89%). Sehingga dapat disimpulkan bahwa Alih Kode dan Campur Kode oleh mahasiswa dalam presentasi menggunakan bentuk, fungsi, dan alasan tersendiri. Namun Alih Kode dan Campur Kode dalam presentasi tidak dapat disangkal keberadaannya.

Item Type: Thesis (Undergraduated)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Education > Department of English Education
Depositing User: 021 Nanik Rachmawati
Date Deposited: 31 Dec 2013 11:18
Last Modified: 31 Dec 2013 11:18
URI: http://repository.unib.ac.id/id/eprint/5958

Actions (login required)

View Item View Item